کد مطلب:211293 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:800

تعداد احادیث منقول از امام صادق
شكی نیست كه نمی توان یك احصائیه «آمار» و عدد صحیحی از احادیث و اخبار مرویه امام صادق علیه السلام گرفت ولی از مدت نشر مكتب جعفری كه 35 سال بود و تعداد شاگردان او و اصحابش كه چهار هزار محدث موثق داشته و از شماره مدرسین مدرسه كوفه كه در یك عصر نهصد نفر تنها در كوفه و معادل همین مقدار بیشتر در بصره و مكه و مدینه هر صبح و عصر درس می دادند و می گفتند حدثنا جعفر بن محمدالصادق (ع) و از روایاتی كه هر یك از شاگردان او نقل كرده می توان حدس زد كه بالغ بر سیصد هزار حدیث از امام صادق علیه السلام در علوم و فنون مختلف نقل شده است.

مثلا ابان بن تغلب كه یكی از ملازمین آن حضرت است می گوید سی هزار «ثلاثین الف حدیث» از امام صادق علیه السلام فراگرفتم كه نقل می كنم.

و كشی در رجال خود نوشته كه ابان بن تغلب سی هزار حدیث روایت كرده است.

و نجاشی در رجال خود از حسن بن علی الوشا نقل كرده كه گفت:

ادركت فی هذا المسجد «یعنی مسجد الكوفه» تسعمائه شیخ كل یقول حدثنی جعفر بن محمد (ع).

در مسجد كوفه دیدم نهصد مرد مدرس مورد احترام به تدریس مشغول بوده همه می گفتند ما از جعفر بن محمدالصادق (ع) این خبر را شنیدیم و چنین فرموده - آنگاه تمام علوم و فنون را از آن پیشوای علمی نقل می نمودند.

شیخ مفید می نویسد: كان علیه السلام یقول علمنا غابر و مزبور و نكت فی القلوب و نقر فی الاسماع و ان عندنا الجفر الاحمر و الجفر الابیض و مصحف فاطمه علیهاالسلام و ان عندنا الجامعه فیها جمیع ما یحتاج الناس الیه.



[ صفحه 98]



امام جعفرصادق (ع) می فرمود ما هستیم كه علم غابر - مزبور - نكت در قلوب - نقر در اسماء - جفر سرخ و جفر سفید و مصحف فاطمه زهرا و جامعه كه مشحون بر تمام علوم و احتیاجات بشر است داریم.

از آن حضرت پرسیدند این بیان اجمالی را تفصیل دهید و شرح فرمائید فرمود:

اما غابر علم به گذشته است.

اما مزبور علم به آینده است.

اما نكت در قلوب الهام است.

اما نقر در اسماع سخن گفتن با فرشتگان است كه ما سخن آنها را می شنویم ولی آنها را نمی بینیم.

اما جفر سرخ آن ظرفی است كه صلاح پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم در آن است از آن بیرون نمی آید تا زمان قائم ما اهل بیت.

اما جفر سفید آن ظرفی است كه تورات موسی و انجیل عیسی و زبور داود و كتب انبیاء گذشته در آن است.

اما مصحف فاطمه زهرا علیهاالسلام تومار تمام حوادث و وقایع اولین و آخرین است كه اسامی هر پادشاهی و مدت سلطنت او و جریان كارش تا روز قیامت ثبت شده است.

اما جامعه كتابی است در هفتاد ذراع (35 ذرع) كه به املاء رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم و خط انشاء علی بن ابیطالب علیه السلام است كه تمام نیازها و احتیاجات بشر را در آن نقل فرموده تا روز قیامت حتی یك واقعه خارش صورت یا خراش پشت دست را - و او می فرمود حدیث من حدیث پدرم است و حدیث او حدیث جدم می باشد و حدیث جدم علی بن ابیطالب علیه السلام حدیث جدم رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم می باشد و حدیث پیغمبر حدیث الهی است یعنی این روش پرورش مكتب جعفری آن تعلیمات آسمانی است كه خداوند برای هدایت و ارشاد خلق به وسیله امام ششم و سایر ائمه به مردم رسانده است.